Ez a weboldal sok más oldalhoz hasonlóan HTTP-sütiket használ a jobb működés érdekében. Amennyiben nem fogadsz el minden sütit, az oldal egyes pontjai nem biztos, hogy megfelelően működnek. A sütikről bővebben olvashatsz az Adatkezelési tájékoztatóban. Adatkezelési tájékoztató
Menü

Így pakoltunk a Balaton Caminora - vendégírás

Így pakoltunk a Balaton Caminora - vendégírás A Balaton Camino egy 10 napon át tartó vándorlás a Balaton partján, ahol nem csak a tavat kerüljük meg – felfedezzük azokat a tájait, eldugott értékeit, amelyek létezéséről nem is tudtunk eddig. A 10 napos gyaloglás nem csak fizikailag jelent kihívást – a hosszú távú, tartós terhelés lelkileg is igénybe veszi a kihívás teljesítőit. Azért, hogy száz százalékban a Balaton Camino nyújtotta élményre koncentrálhassunk, felkészülten kell belevágjunk ebbe a kalandba. Bár a napi 20-25 kilométeres távok nem tűnnek soknak, főleg, hogy nem kell jelentős emelkedőkre számítani, a sorozatterhelés mégis igénybe veszi a gyaloglót testileg és lelkileg is. Így érdemes a Balaton Camino előtt rendszeres mozgással készülni, több napos túrákon részt venni, kocogni, bringázni, így felkészítve az izmokat és az ízületeket a rájuk váró terhelésre.

A fizikai felkészülés mellett a megfelelő felszerelések összeválogatása is kiemelt fontosságú feladat. A túra lényegét teheti tönkre, ha fázunk, beázik a cipőnk vagy a kabátunk, kényelmetlen a zokni vagy a hátizsák pántja. Ahhoz, hogy ezeket a hibákat elkerüljük, nem csak körültekintő felszerelés-választásra van szükség, hanem érdemes előre ki is próbálni ezeket – több napos túrákon tökéletesítve az ideális összeállítást.

Anna: Okosan csomagolni már korábban megtanultunk, valószínűleg ezért sem estünk kétségbe, amikor egy táskányi, állandóan a hátunkon cipelt dolgot kellett összekészítenünk az első év útjára, ráadásul téli hidegben, amikor nem elég bedobni pár pólót. A később felsoroltak nagy része mindhármunknál megvolt már a háztartásban, hiszen a Balaton Caminót megelőzően is sokat jártunk kirándulni, sátorozni, fesztiválozni, túrázni. Igen, amúgy a tini és főiskolás évek fesztiválozásai szerintem jó tanuló időszakok az ügyesen kitalált pakolásra.

Amit az első évhez képest másképp csináltam akár a 2., akár a 3. évi összekészülésnél, az mind a 2017-es utunk tapasztalataiból adódott. Nem élsportolunk, de komoly teljesítményről van szó a 10. nap végére, így vitaminok, magnéziumpor, sportkrém és tapaszok nélkül már nem indulok neki, ezeknek mindig kell hely a táskámban.

Judit: Ahelyett, hogy mit tegyünk még be a táskába, érdemes megnézni mindig, hogy mit lehetne még kivenni: minden felesleges apróság a kiránduló vállát húzza majd egy-két-három-tíz napon keresztül. Gondolhatunk arra is, hogy ha van mosási lehetőség (nem árt, ha szárítással!), akkor nem kell minden napra terveznünk. Az időjárásnak megfelelő funkcionális ruházat, a bejáratott, bevált cipő, kötelező apróságok, mint pénztárca, iratok, feltöltött telefon mellett 3 dolog van, ami nélkül nem indulnék el: mindig van nálam pluszban tartalék száraz zokni, izomlazító krém és egy kulacs víz.

Dóri: Úgy tűnik, a harmadik évre szinte tökéletesedett a felszerelés, bár a 200 plusz kilométer akkor is annyi, amennyi, és az ötödik napon akkor is nehéz felkelni. Én a bevált két cipőmben indultam neki most, váltogatva őket. A lábamat minden reggel hintőporozom, varrott, puha sarkú trekking zoknit használok, ami nem gyűrődik - juhuuu, az első év vízhólyag nélkül. Lehet, hogy nem tűnik olyan fontosnak, de a alsóneműből is varratlant hozok ilyenkor magammal. Idén először lett gumis térdpántom, így a térdem is bírja, és egy hiperkönnyű vázas zsákkal is megajándékoztam magam.

A következő felsorolásban azok a legfontosabb darabok szerepelnek, amelyek mindenképp legyenek nálunk a Balaton Camino során

1. TÖRÖLKÖZŐ

Nagyon hasznos, ha nem egy hagyományos, nagy és nehéz, hanem egy túraboltokban kapható, könnyű mikroszálas, erős nedvszívó képességgel rendelkező túratörölköző van nálunk (egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező pestemal törölközőt is használhatunk - a szerk.). Nem csak a napi mosdásban, személyes higiéniában nagy segítség, de a hátizsákra kívül, könnyen elérhető helyen rögzítve segít megszabadulni a napi izzadságtól, és a megállások idején a lábunkat, más nedves testrészeinket is szárazra törülhetjük. Így elkerülve az irritációt és a kidörzsölést.

2. HÁTIZSÁK

Hátizsák témában az örök szabály érvényesül: a kevesebb néha több. A kezdő túrázó gyakran esik abba a hibába, hogy ez is, kell, meg még ez is, és lehet, hogy ez is, ez a kicsike már nem súly. Ezt bizony csak sok gyakorlással és többször ismételt ki-be pakolással lehet elkerülni. Szép lassan, a sokadik többnapos túra után már megtapasztaljuk a mértéket, és nem kerülnek felesleges tételek abba a bizonyos, 40-50 literes hátizsákba. Ez a tényező különösen fontos: két napot sem szívesen gyalogolunk nehéz, a vállunkat húzó zsákkal, hát még tízet.

Így hát a tömeg az első számú szempont, ne cipeljünk 9-10 kilónál többet. Nem kell túl sok elemózsiát magunkkal cipelnünk, hiszen az út lakott területeken át vezet, így tudunk élelmiszert és vizet vásárolni, a szállásokon pedig van ágynemű, így sem hálózsákra, sem matracra nincs szükség.

 A következő fontosság a kényelmes és jól beállított zsák: ne spóroljunk a minőségen, a hátunk, vállunk, nagyon fog tiltakozni, ha nem széles pántú, párnázott derékrésszel és alsó, a terhelést a csípőre helyező, vállakat tehermentesítő derék-hevederzettel ellátott zsákkal indulunk neki. Egy kis segítség a pakoláshoz: a legkönnyebb a magasan elhelyezett súlypontú zsákot vinni, így a nehéz dolgokat fel és a háthoz közel pakoljuk, és igyekezzünk mindent összefogni a kompressziós hevederek segítségével. Még egy hasznos tanács: rémesen idegesítő, ha valami súlyos dolog a zsákon kívül rögzítve külön életet él, a ritmust épp megtörve himbálózik. Ezért tartózkodjunk a kívülre akasztott mozgó egységektől, például fémkulacstól – rögzítsünk mindent jó erősen a zsákra.

3. CIPŐ

A cipőválasztás nagyon kényes kérdés. A Balaton Caminóra csak és kizárólag kényelmes, sokat járatott, könnyű és a bokát kellőképpen tartó lábbeliben induljunk el (ezt a tanácsot városnéző túra esetén is érdemes megfogadni - a szerk.). A terepfutó vagy túracipővel megbarátkozást már a felkészülési szakaszban kezdjük el.

Megkeseríti az életünket, ha ezt a dolgot nem vesszük komolyan: a lábbelin sem szabad spórolni, a Balaton Camino jelentette kihívás megérdemli, hogy megtiszteljük magunkat egy tisztességes túracipővel vagy terepfutó cipővel – ellenkező esetben útközben kell gondoskodnunk ennek pótlásáról vagy cseréjéről, ami néha nem is olyan egyszerű. Figyeljünk a helyes fűzési technikára, és a méretválasztás is fontos: ha valahol nyom vagy éppen mozog benne a sarkunk vagy lábfejünk, annak kellemetlen következményei lesznek, és tönkretehetik az egész túra élményét. Fontos, hogy vastag, masszív, de jó rezgéselnyelő képességgel rendelkező középtalppal készült cipővel érkezzünk, hiszen hosszú aszfaltos szakaszok várnak ránk. Tájvédelmi okokból, de a saját épségünk érdekében is tartózkodjunk a rövidítésektől, különösen reggel, ahol egy pillanat alatt áztatja el cipőnket a harmatos fű.

4. ZOKNI

A zokni a másik fontos pillér: ezen ruhadarab helyes megválasztásával és használatával sokat javíthatunk a komfortérzetünkön. Az őszi túra során a hűvös idő indokolja a vastag zoknit, de a cipőben kényelmesebben veszi fel a láb és a lábbeli közti egyenetlenségeket egy vastag túrazokni. Bőrbarát anyagú, megfelelő méretű, nem gyűrődő, a lábujjaknál és a saroknál vastagabb zónákkal rendelkező, könnyen száradó, merino gyapjút is tartalmazó anyagú zoknit vásároljunk, még akkor is, ha ezek viszonylag drágábbak.

Gondoskodjunk arról, hogy mindig tudjunk száraz zoknira váltani, egy megázástól vagy megizzadástól felpuhult bőrt ezzel meg tudunk óvni a vízhólyagok kialakulásától. Ha már érezzük a dörzsölést vagy irritációt, akkor érdemes a kérdéses részt előre leragasztani, ne várjuk meg míg kialakul a szöveti rétegek egymástól eltávolodásából származó, kellemetlen víz vagy vérhólyag. Elkerülésére, ápolására nagy gondolt kell fordítani, különösen mert a túra sikere a legnagyobb százalékban a lábunk folyamatos karbantartásán múlik. Érdemes este hidratáló krémmel ápolni a lábakat, figyelmesen vágni a körmöt, fertőtleníteni, szellőztetni a sebeket és pihenni, ha a helyzet úgy kívánja.

5. PAPUCS

Még akkor érdemes vinni, ha hűvösebb időben indulunk útnak. Súlya nincs sok, a felhasználási köre pedig nagyon széles: pihentethetjük benne a gyaloglásban megfáradt lábunkat esténként, de alkalmas rövidebb sétákra és zuhanyozni is lehet benne menni, ha vízálló változatot választunk útitársul.

6. KABÁT ÉS NADRÁG

Eső ellen sokkal jobb egy vízálló kabát és egy nadrág kombinációja, mint egy esőkabát alatt aszalódni. Könnyű és vékony, jó szél- és vízálló képességekkel rendelkező ruházatot válasszunk, amiben könnyű a mozgás, és alkalomadtán a hónaljrészen szellőztetni is tudjuk. Inkább vigyünk külön polárpulóvert, mint bélelt kabátot, hiszen így a rétegek sokkal jobban kombinálhatók, éppen azt hordhatjuk, amit az időjárási helyzet megkövetel. Esőnadrágban is a végig húzózáras, könnyen le vagy felvehető modellek váltak be legjobban. Ha már magunkat megvédtük az időjárás viszontagságaitól, akkor ne feledkezzünk el a hátizsákunkról, fényképezőgépünkről, papírjainkról és telefonunkról vagy más műszaki cikkekről sem. Érdemes ezek szárazon tartásáról is gondoskodni, kellemetlen napokig a beázott hátizsákból előszedegetni a vizes és befülledt ruhadarabokat. Csomagoljunk körültekintően!

7. ALÁÖLTÖZET

Sokan idegenkednek a műszálas vagy merino aláöltözetektől, pedig túra közben ezek bizonyulnak a legjobb választásnak. Gyorsan száradnak, és nem engedik, hogy az izzadság a testfelületről párologjon el. Felkészítő túráinkon, aktív sportolás közben hordva őket eloszlanak a kezdeti kétségek, és nagyon szeretni fogjuk ezeket a ruhadarabokat. Bár borsos áruk van, de a merino aláöltözetek és túraruházat nagyon jó tulajdonságokkal rendelkezik, gyorsan szárad, jól hőszigetel,  több napos túra után is elviselhető illatú. Érdemes a fehérneműt is ebből az anyagból választani. Egy-egy alsóruhacsere egy fél mosdással felér, de azért vigyünk néhány váltást belőle és próbáljunk meg mosni is túra közben, így nem kell 10 napra elegendő ruhát cipelnünk végig. Mivel ezek a ruhák nagyságrendekkel gyorsabban száradnak a pamutnál, mosás után könnyen száríthatók akár a hátizsák külsején is, a napi táv megtétele közben is.

8. POLÁR PULÓVER

A víz és szélálló réteg megvan, most jöjjön a hőszigetelés. A modern polár anyagok könnyűek és melegek, emellett gyorsan száradnak és jól párologtatnak. Létezik belőlük szélálló membránnal ellátott modell is, ezek teljesen jól viselhetők külső rétegként is, amíg nem zuhog az eső. Ha fázósak vagyunk, vegyünk egy vékonyabb, testhez feszülős darabot a hagyományos polárpulóver alá.

9. TÚRANADRÁG, EGYÉB RUHÁZAT

Nem érdemes több nadrágot vinni. Praktikus a levehető szárú, sokzsebes, mindenféle hőmérsékleti zónában használható nadrágból vinni egy erős, kopásálló darabot. Fontos, hogy vigyünk egy tarkót is takaró sapkát a szél és a Nap ellen, valamint inkább hosszú ujjú pólókat, ha hűvös van, vagy épp leégés ellen. Ha valaki szélálló polár helyett egy szélálló mellényt visz, azt nagyon jól ki tudja majd használni, hiszen sokszor épp ennyi kell, hogy a létfontosságú szerveket (tüdő, vesék) megvédjük a szél hűtő hatásától, és máris kellemesebb a melegérzetünk. Arra is figyeljünk oda, hogy a túra folyamán magas napi hőingással kell számolnunk. Míg a reggelek kifejezetten hűvösek lehetnek, a nappali órákban kifejezetten meleg is lehet. Használjunk hát több célra is megfelelő, egymással kombinálható ruhadarabokat.

10. TISZTASÁGI ÉS EGÉSZSÉGÜGYI CSOMAG

Létfontosságú gyógyszerek, görcsoldó, hasfogó, hashajtó, fájdalomcsillapító, naptej, tű, cérna, ragtapasz, sebfertőtlenítő, izolációs fólia mindenképp legyen nálunk. A drogériákban vehetünk apró kiszerelésű dezodort, szappant, sampont és tusfürdőt, valamint fogkrémet (vagy tölthetjük a repülőre is felvihető kis flakonokba - a szerk.) is. Nedves törlőkendővel egészítsük ki a WC papírgurigát, és jól jönnek a víz nélkül is használható, gyorsan elpárolgó kézfertőtlenítők is. Izmaink karbantartására fogyasszunk magnézium és kalcium pezsgőtablettát, illetve izomlazító és ízületi fájdalomcsillapító is legyen nálunk.

11. FOLYADÉKPÓTLÁS

Aktív mozgás közben nagyon fontos a kellő folyadék utánpótlás. Kulacsból könnyű, törhetetlen, jól tisztán tartható, azaz széles szájú modellt javaslok.

 

Ha a felszereléssel, a lelki és a fizikai állapottal már felkészültünk, más dolgunk nincs is: csak nekivágni. Az első lépések még tétovák lehetnek, de a távolság és az egész napos gyaloglás nemsokára otthonossá és megszokottá válik. Apróságok is fontosak lesznek, értékessé válik egy száraz ruhadarab, egy pohár meleg tea vagy egy frissítő pohár víz is. Nem is hisszük mekkora csoda az, hogy megtanulunk örülni annak, amink van.

Tartalomhoz tartozó címkék: Pakolj okosan

Keresés